Saffransbröd (Lussekatter)



50g jäst
200g smör
5 dl mjölk
1g (2 paket) saffran
1/2 tsk salt
2 dl socker
1 ägg
ca 1,5 l vetemjöl

Uppvispat ägg till pensling

Smula ner jästen i degbunken. Smölt smöret och tillsätt mjölken, låt blandningen bli fíngerljum.
Lös jästen i lite av degvätskan och tillsätt sen resten.
Stöt saffranet med mortel tillsammans med en nypa socker. Tillsätt saffran, salt, socker, ägg och det mesta av mjölet och arbeta deen blank och smidig. Jäs övertäckt till dubbel storlek, ca 30-40 min.
Knåda degen på mjölat bakbord, dela den sedan och gör tex lusskatter eller saffranskrans. Saffranskransen kan fyllas med en blandning av ½ dl mald sötmandel, ½ dl socker och 3 msk smör. Då kavlar man ut halva degen till en avlång platta ca 50x30 cm stor bred på fyllningen och rulla ihop längs långa sidan. Lägg rullen i en ring på en plåt och klipp snitt som viks åt sidorna.
Jäs det utbakade brödet till dubbel storlek, pensla med ägg och grädda sedan. Lussekatter ca 5 min i 250 graders ugnsvärme, krans ca 20 min i 200 graders värme. Låt bröden kallna övertäckta med bakduk.

Receptet är hämtat ur tidningen Mat-Land, bilaga till Land nr 47 1988

Det bästa receptet jag äger, lussekatterna blir alltid jättegoda och jag får massor med beröm, stora och luftiga! Gillar det då man inte behöver keso eller en massa andra konstiga saker som ofta är med i saffransbrödsrecepten.
Jag gjorde 20 st av degen (på bilden syns bara 19, den 20:e hamnade i min mun haha). Dessa blir STORA, vill man ha mindre får man ju dela degen i fler bitar såklart!
LYCKA TILL!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0